Sebelum saya
memulai memberikan penjelasan mengenai BEKAM: Sunnah Nabi & Mukjizat
Medik di categori Research Foundation ini, saya akan mengulang
pertanyaan yang di lontarkan oleh Syihab Al-Badri Yasin dalam bukunya
kepada para pembaca.
“Apakah anda pernah mendengar istilah bekam?”
“Apakah anda pernah di bekam?”
Berbahagialah apabila anda menjawab, “Pernah”.
Sebab dari kuisioner yang ditujukan secara rawak kepada kaum muslimin
menunjukkan bahawa yang belum mendengar istilah bekam (atau istilah
bekam yang sejenis) adalah sebanyak 80% sedangkan yang belum pernah di
bekam adalah 90%.
Wahai setiap kaum
muslim dan muslimah di sebelah utara, timur, selatan dan barat dunia!
Saya menghadirkan di hadapan anda sebuah khazanah terpendam dan mutiara
tersembunyi, sunnah yang semakin dilupakan banyak umat islam. Penyembuh
kepada segala penyakit dengan izin Allah.
Islam Ajaran Yang Syumul
Islam adalah ajaran yang lengkap lagi komprehensif. Konsep kesempurnaan ini dikenali sebagai syumuliyah dalam islam. Hal ini dinyatakan Allah dalam surah al-Maidah ayat 3:
“Pada hari ini aku sempurnakan agamamu dan aku sempurnakan nikmat ku ke atas mu dan aku redhai islam menjadi agamamu”.
Bagi memperincikan lagi konsep ini, dalam Usul 20 Imam Hasan Al-Banna berkata:
“Ajaran
islam adalah menyeluruh mencakupi kesemua bidang kehidupan. Islam
adalah Negara dan watan atau pemerintah dan umat. Ia juga adalah pengetahuan dan undang-undang ataupun ilmu
dan kehakiman. Islam juga menekankan aspek kebendaan dan harta ataupun
usaha dan kekayaan. Di samping itu, islam mementingkan jihad dan dakwah
ataupun ketenteraan dan fikrah. Islam adalah akidah yang benar dan
ibadah yang sah.”
Oleh itu,
kesyumulan islam juga merangkumi dalam bidang perubatan. Ternyata, kaum
muslimin jarang sekali yang mahu mendalami ilmu perubatan warisan Nabi
SAW yang sangat lengkap. Antara sebahagian perubatan warisan Nabi yang
dilupakan adalah bekam. Dunia barat pada hari ini telah melakukan
pelbagai penelitian dan pembuktian saintifik terus-menerus yang akhirnya
mereka terapkan dalam kehidupan seharian. Walaupun mereka tidak
menamakannya sebagai bekam tetapi mereka tetap memakai prinsip kerja
bekam yang sama. Menyedut darah, mengumpulkannya dan mengeluarkannya.
Sudah tentu dengan teknik dan teknologi yang lebih canggih. Hingga
muncullah ahli bekam dari Negara barat seperti DR. Michael Reed Gach
dari California dengan bukunya Potent Poins, a Guide to Self Care For Common Ailments atau penelitian Kohler D (1990) dengan bukunya The Connective Tissue as The Physical Medium for Conduction of Healing Energy in Cupping Therapeutic Methode.
Ketika kaum
muslimin mengetahui hal ini, mereka terhairan-hairan dan mengagungkan
bahawa itulah methode perubatan barat yang canggih. Padahal ia adalah
ilmu yang mereka tinggalkan dan diserahkan kepada barat. Imam Syafie
pernah berkata sebagai menyayangkan pengabaian umat islam terhadap ilmu
perubatan:
“Mereka (kaum muslimin) mengabaikan sepertiga ilmu dan menyerahkan kepada orang-orang Yahudi dan Nasrani.”
Saya telah menghimpun sejumlah hadith Nabi Muhammad SAW daripada sebuah buku karangan Syihab Al-Badri Yasin yang bertajuk ”Al-Hijamah Sunnah Nabawiyah wa Mu’jizah Thoyyibah”. (Peneliti
amat menggalakkan kepada para pembaca supaya membaca tulisan beliau).
Justeru, saya mendapati bahawa Rasulullah SAW telah lama mengajarkan
kepada kita mengenai ilmu perubatan yang efektif hampir 1400 tahun yang
lalu. Suatu therapy yang mempunyai khasiat penyembuhan yang sungguh luar biasa dan hanya terungkap pada sekitar abad ke 20.
Sunnah Qauliyyah dan Nasihat Penghuni Langit
Hadith Pertama:
Diriwayatkan dalam Shohih Bukhari, Said bin Jubair berkata dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara. Pertama minum madu. Kedua, dengan pembekaman. Ketiga, dengan besi panas, dan aku tidak menganjurkan ummatku melakukan pengubatan dengan besi panas” (Shohih Bukhari)
Hadith Kedua:
Dari Jabir Bin Abdillah ra ia berkata, saya pernah mendengar Nabi SAW bersabda:
“Jika ada yang terbaik pada ubat-ubatan kalian, maka itu terdapat pada sayatan alat bekam, minuman madu, atau sundutan dengan api yang tepat pada penyakit. Tetapi aku tidak suka berubat dengan ’kay’ ” (Shohih Bukhari)
Hadith Ketiga:
Dalam riwayat Tirmidzi dari Ibnu Mas’ud dan riwayat Baihaqi:
“Aku tidak berjalan di hadapan sekelompok malaikat pun pada malam ketika aku diisra’kan, kecuali mereka berkata, “Wahai Muhammad, perintahkanlah umatmu agar berbekam!’ ” (Shohihul Jami’: 5671)
Hadith Keempat:
Tirmidzi meriwayatkan dalam Sunan-nya, dari Ibnu Mas’ud yang berkata:
“Rasulullah
SAW suatu ketika bercerita tentang malam ketika beliau diisra’kan,
bahawa beliau tidak berlalu pada satu kelompok malaikat pun kecuali
mereka menyuruh beliau dengan mengatakan, ’Perintahkanlah ummatmu agar berbekam’ ”
Ahmad juga meriwayatkan dalam musnadnya, sabda beliau, “Ini (bekam) adalah sebaik-baik cara pengubatan yang digunakan oleh manusia” (Al-Bashriyyin : 19237, Shohih)
Hadith Kelima:
Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya cara pengubatan paling ideal yang kalian pergunakan adalah hijamah (bekam)” (Shahih Bukhari dan Muslim)
Berdasarkan
kepada hadith-hadith di atas jelaslah kepada kita bahawa bekam merupakan
perintah daripada Nabi Muhammad SAW. Bekam juga adalah terapi yang
sangat dianjurkan oleh penduduk langit. Nasihat ini
merupakan penghormatan para malaikat sebagai sambutan atas kunjungan
Nabi SAW (orang yang dikunjungi wajib menghormati orang yang
mengunjungi). Bekam adalah nasihat emas dari para
malaikat yang berbakti kepada ”penghulu manusia” pada malam yang
diberkati. Adalah sangat tidak masuk akal sekiranya ummat islam
mengabaikan kaedah pengubatan yang langsung turun dari langit ini!
Imam Al-Ghazali berpendapat, yang dinukilkan dalam kitab Taysirul Fiqih lil Muslimil Mu’ashir oleh Dr Yusuf Qardhawi pada hal. 235-236:
“Al-Hijamah/Bekam
adalah termasuk fardhu kifayah. Jika di suatu wilayah tidak ada seorang
yang mempelajarinya, maka semua penduduknya akan berdosa. Namun jika
ada salah seorang yang melaksanakannya serta memadai, maka gugurlah
kewajipan dari yang lain”.
Dalil-dalil inilah yang menjadi green light
bagi saya untuk terus menyelidik, mempelajari sekaligus mempraktikkan
ilmu pengubatan bekam dalam kehidupan. Saya mesti mempelajari
syariatullah dan sunnatullah. Pengkajian secara sistematik harus
diteruskan kerana hanya selepas Quran & Sunnah difahami dan dihayati
sahaja iman umat islam ini dapat meningkat sekali gus mencapai
kecemerlangan.
Saya perlu
menyatakan bahawa terapi bekam adalah cukup sederhana iaitu pengumpulan
darah dari kulit melalui hisapan pertama pada poin-poin istimewa
dengan menggunakan alatan bekam. Kemudian penyayatan(tusukan) ringan
dilakukan pada bahagian luar kulit, kemudian penghisapan sekali lagi,
sehingga darah keluar dan terwujudlah kesembuhan dengan izin Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan